Telefoonnummer Margriet Bleeker  06-270 711 90   Email Margriet Bleeker info@margrietbleeker.nl

Als je over je denken oordeelt, zul je nog meer
gaan denken. Een oordeel is ook een gedachte…


Veel jongeren lopen op de middelbare school tegen hun grenzen aan. Ze studeren hard en toch vallen de cijfers tegen. Demotivatie dreigt. Wat is er aan de hand? Het zou heel goed kunnen dat je niet optimaal gebruik maakt van je favoriete leerstrategie!

Op scholen word je niet geleerd om de leerstrategie te gebruiken die voor jou het beste is . De leraar praat, jij leest in het boek en af en toe kijk je een filmpje. Je schrijft een uittreksel en leert woordjes uit je hoofd. Als je goede cijfers haalt en niet extreem lang aan het studeren bent dan gebruik je een goede leerstrategie, dat wil zeggen: je maakt optimaal gebruik van je mogelijkheden.

Maar wat als je wel uren leert en toch niet de cijfers haalt die je zou kunnen halen? Misschien gebruik je wel niet de beste leerstrategie: je leest zonder iets te lezen, je schrijft zonder écht te weten wat je schrijft en tijdens de les hoor je eigenlijk niet wat er verteld wordt. Je leert niet bewust. Je maakt niet optimaal gebruik van je voorkeur voor kijken (visueel), horen (auditief), voelen (kinestetisch) of denken.

Het kan zijn dat je met name auditief ingesteld bent. Dan leer je het makkelijkst via je oren. Gek? Nee niet echt. Maar als je dit niet weet van jezelf dan kan het wel lastig zijn. Tijdens een consult checken we wat jouw voorkeursstrategie is en leer je hoe je daar optimaal gebruik van kunt maken. Daarna kan je zelf aan de slag. Hard werken én betere cijfers halen.

 

Effectief leren

Lang leren is niet hetzelfde als effectief leren. Je brein werkt maximaal een uur optimaal. Daarna ben je echt wel even toe aan een korte pauze. Langer doorgaan betekent ogenschijnlijk harder studeren maar in feite kost het je alleen maar energie en zal niet niet meer onthouden. Verdeel je huiswerk in blokken van maximaal 1 uur. Na dat uur een kwartiertje ontspanning en dan weer een uur.

Verdeel dat uur als volgt:
curve onthouden - margriet bleeker

 

Om helemaal optimaal te leren is het ook nog eens goed om dat uur te verdelen in blokken maak- en leer werk. Begin met maakwerk en vervolg dan met leerwerk. Wissel af, zo blijf je makkelijker geconcentreerd en lukt het je beter om dat wat je doet ook in 1 keer goed te doen en goed te onthouden!

Terug